100 mijl van Sint Annen, mei 2023

Paar kilometer de grens over

100 mijl Sint Annen 2022

Een zwaar bevochten finish, verslag van de 100mijl

Dit keer geen paden met verrassingen, alles over begaanbare wegen en paden. 0% kans op bomen die de weg versperren zoals februari 2023 in het Metbroekbos bij Smeerling. We beginnen de 100 mijl vrijdagmiddag 26 mei om 17:41:31. Janneke Cazemier loopt mee tot NS Station Winschoten en Eddy Hedemann loopt de gehele 100 mijl mee. Onze eerste rust in bij Dick en Angela(70 kilometerpunt). Daar zijn we uitgenodigd voor het ontbijt. Verwachte ETA voor het ontbijt is iets na 07:00 zaterdagochtend.

Plan is om er ons gemak van te nemen. Looptijd zal dan ook iets van 36 uur zijn. Dit inclusief de rusten onderweg. Kleding is even een ding. Overdag is het warm en ‘s nacht zit dicht bij het vriespunt. Overdag dus korte broeken weer en ‘s nacht moet de lange broek aan, en natuurlijk een jas. Het is dus starten in het zomertenue en onderweg omkleden in het wintertenue. Dat dan twee keer want we lopen twee nachten.

De dames in Scharmer

Het is prima wandel weer en voor we het weten zijn we bij ons eerste doel. De dames in Scharmer, ze vallen niet op maar zijn een mooie invulling voor zolderramen. Na de dames door naar Woudbloem, Froombosch, Slochteren en Stootshorn. Tussen Woudbloem en Froombosch genieten we van de zonsondergang. Nu gaat ook de temperatuur langzaam naar beenden. In Stootshorn bij de bushalte is dan ook het verkleed moment. Het wintertenu gaat aan. Op de bushalte staan een verrassend aantal lijnen. Waar gaan die allemaal hen? Zoveel bussen door Stootshorn? Wat zijn de eindstations? Kleine glimlach als we de eindstations zien. Twee lijnen hebben Rotterdam CS als eindstation en de ander gaat via Bloemendaal naar het Noordzee strand.

Op naar Zuidbroek en Muntendam. Muntendam voelt altijd weer bekend. De plek waar ik ben opgegroeid. Allemaal plekken van herkenning maar ook veel veranderd. Bij binnenkomst in Muntendam feest op straat. Veel rokers en niet rokers buiten bij de kroeg. Het is er ook het weer voor. Verder op in het dorp nog een feestje? Hard muziek komt uit de richting die we gaan. Verrassing, dat is dus niet veranderd de locatie van de kermis. Nog steeds direct na de ingang van het voetbalveld.

Nu door naar Veendam. Hier even een korte rust bij NS station Veendam. We kunnen rustig aan doen. Voldoende tijd om rond 07:00 bij Dick en Angela te zijn.

Na Oude Pekela is er even helemaal niets . Tot Alteveer alleen maar open veld. Hier en daar een verdwaalde bom en verder niets. Alleen bouwland en weilanden. Vlak voor Onstwedde dan meerdere keer een ijzingwekkende schreeuw. Lijkt wel een scene uit The Hound of the Baskervilles. Geen huis in de buurt alleen wat bosjes. Wat zit daar in de bosjes en belangrijker komt het uit de bosjes? Niets gezien blijkbaar had het geen interesse in ons!

Mei 2023, 100 mijl Sint Annen

The Hound of the Baskervilles?

Via Tange naar Onstwedde, vandaar via Ter Wupping naar Smeerling. Het begint weer ochtend te worden. Overal vogels die wakker worden en de ochtend begroeten met hun gezang. Over de velden hangt een dunne mist laag. Prachtig gezicht. Hier en daar komt een koe uit de mist te voorschijn of is deels zichtbaar. Vanaf Ter Wupping lopen we in omgekeerd richting over de route van de Monnikentocht. Een van de evenementen die ik als het even past in de agenda loop. Ook vanaf Smeerling lopen over de Monnikentochtpaden.

Voor Smeerling zien we weer een Ree. Een van de vele die we hebben gezien. Hij hoopt onzichtbaar te zijn tussen het hoge riet maar heeft door dat we hem zien. Het gaat er vandoor en geeft opdat moment een schreeuw. Het is dezelfde ijzingwekkende schreeuw die we hebben gehoord vlak voor Alteveer. Wat een geluid, nooit geweten dat een Ree dit geluid maakt. Niks Hound of the Baskervilles, gewoon een Ree 🦌 die een waarschuwing geeft.

Na Smeerling kunnen we genieten van de opkomende zon. We lopen langs de rand van het Metbroekbos met zicht op een prachtige zonsopkomst. Het ene moment is nog mooi dan het andere. Alles loopt nog op schema en om 07:00 lopen we Jipsinghuizen uit richting Dick en Angela. Dick staat ons al op te wachten op het fietspad. 70 kilometer gelopen en alle drie nog fit.

Mei 2023, 100 mijl Sint Annen

Een prachtige zonsopkomst. Het ene moment is nog mooi dan het andere.

Ontbijt bij Dick en Angela is weer een gezellig samen zijn maar na dik ander half uur is het toch weer tijd om verder te gaan. Het zomertenue is intussen weer aan en we gaan naar Bourtange. Altijd een mooi plekje. Via de hoofdpoort de vesting binnen, even over het centrale plein en dan via oostpoort Bourtange verlaten. De route voort ons nu een paar kilometer door Duitsland. Daarna via voormalig grenspost Bellingwolde weer terug naar Nederland.

Hier de route behoorlijk aangepast. Bij de vorige versie liepen we over het parcours van eenmalige evenement "De slag". Een wandel en hardloop marathon ter gelegenheid van 450 jaar Slag bij Heligerlee. Nu gaat we via fietspaden richting Veelerveen en bij het Tijdenskanaal via de Bisschopsweg naar Vriescheloo. Daar natuurlijk even langs het GADO bushokje waar ik december 2022 in de nacht een paar uur heb doorgebracht wachtend op vervoer.

Het is intussen warm geworden, althans voor mij is het warm. Soms even te warm en moet dan ook regelmatig even tempo verlagen. Langzamer maar fit komen we in de buurt van NS station Winschoten. De plek waar voor Janneke de finish is. Ze heeft dan 105 kilometer gelopen. Intussen heeft Marc van der Valk contact opgenomen. Hij is op de fiets vanuit Exloo onderweg naar ons. We spreken af bij NS Station Winschoten. We hebben daar een langere rust gepland. Na 22 uur en 13 minuten staan we voor NS Station Winschoten en zoeken daar een schaduwplekje op. Janneke gaat met de trein naar huis en wij rusten nog wat in de schaduw.

Na een klein uurtje gaan we verder. Marc loopt nog een stuk mee met fiets in de hand. Gezelligheid kent geen tijd en voor we het weten zijn we 15 kilometer verder en tijd voor Marc om terug te fietsen naar Exloo. Het wordt intussen ook kouder en een deel van het wintertenue gaat weer aan. We gaan de tweede nacht in. Nu via Nieuwolda langs het Hondshalstermeer naar Wagenborgen. Daar de rest van het wintertenue aan en op naar Meedhuizen.

En dan is opeens het lichaam leeg en moe. Geen snelheid meer, het lichaam wil slapen en op elk bankje dat we tegenkomen moeten ik zitten. Het gaat nu van bankje naar bankje, en daartussen sluip ik over de straat. Val zelfs af en toe lopend in slaap. Tempo is gezakt naar 3,5 KMH en zakt tussen tussen Appingedam en Eekwerderdraai naar een dieptepunt van 2,8 KMH. Eddy wil de taxi bellen maar dat gaat niet gebeuren! Ik wil lopend in Sint Annen aankomen. Hoelang het ook gaat duren.

Na Eekwerderdraai komt de verbetering. Naar Kröddeburen gaat het dan met 3,6KMH en naar Sint Annen alweer op 4,4 KMH met nog een “sprintje” van de oostkant Sint Annen naar de westkant van Sint Annen.

Nog 4 kilometer naar Sint Annen

Brutotijd: 37:25:20. Dus inclusief ontbijt bij Dick en Angela en rust in Winschoten, totaal ongeveer 3:30. We zijn vrijdagavond iets voor 18:00 uit Sint Annen vertrokken en waren zondagochtend iets na 07:00 weer terug in Sint Annen. We hadden dus twee nachten tijdens het lopen. Is ook weer een hele ervaring. Was voor mij een zwaar bevochten finish. Na Wagenborgen (131KM) was het lichaam opeens leeg. Er zijn snelheden gemeten van 1KMH 🙁 De laatste 30 KM in 8:36 gelopen. Alle bankjes tussen Meedhuizen en Sint Annen gezien en op gezeten. Regelmatig onder het lopen inslaap gevallen maar Eddy heeft me goed ondersteund en in de gaten gehouden. Nu even geen wandel 100mijls meer. Wie weet in 2024 weer.

Inleiding:
Na het stranden bij van de 100 mijl December 2022 en Februari 2023 een nieuwe datum in mei. Route iets aangepast en 100 kilometerpunt is nu NS station Winschoten. Dit voor de lopers die niet de hele afstand willen lopen.

Deelname aan de 100 mijl van Sint-Annen is geheel en uitsluitend op eigen risico en de organisatie aanvaard geen aansprakelijkheid.

Wanneer:
De start is vrijdag 26 mei 2023 om 18:00 uur in Sint Annen.

Afstand:
Afstand is 100+ mijl

Hoogtemeters:
We lopen in Groningen. Dus geen hoogtemeters.

Routebeschrijving:
We lopen door Groningen. Onderweg hoofdzakelijk open veld en geen beschutting regen en wind. Zorg voor de juiste kleding!!!

Markering:
Geen, alleen een GPS track.

Verzorging:
Onderweg zijn geen verzorgingsposten.

Verplicht meenemen:
GPS + extra batterijen, opgeladen mobiel, lamp + reserve batterijen, reflecterend hesje/achterlicht en voldoende verzorging voor onderweg.

Cutt-off tijden:

1    Gerik Mik      DUV lijst
2    Janneke Cazemier      DUV lijst
3    Eddy Hedemann      DUV lijst

Het aantal deelnemers is beperkt tot 10.

Uitslag 100Mijl:

100 mijl Sint Annen, mei 2023

Parcours 100 mijl Sint Annen maart 2023
Download: GPX track

Er wordt gelopen op de openbare weg, de geldende verkeersregels zijn dus van toepassing. Respecteer de overige weggebruikers en loop zoveel mogelijk op voet- of fietspaden.